PELANGI KESUKAANNYA

Wednesday, April 21, 2010


Tirai malam melabuh sepi.Hujan disertai guruh melanda. Dirinya gementar ketakutan. Tidurnya direntap bunyian dentuman guruh. Ibunya dicari untuk menumpang baring melontar jauh ketakutan yang menyelubungi.
Mata dipejam rapat. Diri dipaksa merasai nikmat tidur. Ibu di sebelah rancak berdengkur. Akhirnya dirinya lena jua kembali membuai mimpi.
Pagi datang mengambil alih tugas malam. Bilah sinaran mentari menjengah matanya. Kelopak dibuka.mulut menyusuli syukur kepada Ilahi nikmat hidup kembali dirasai. Memandang keluar. Di sudut dunia terhias indah lengkungan pelangi kesukaannnya.
Wah, kebesaran tuhan tiada tandingannya. Lalu dihitung warna pelangi. Ah, dirinya menyukai semua warna pelangi….jauhnya pelangi, kilauan indahnya sahaja dapat dinikmati mata, hendak dipegang jauh sekali… nikmat tuhan ini akan dihargai….kerana itulah pelangi kesukaannya…..


- Dugaan ibarat hujan berguruh yang datang sementara. Bila tiba, manusia terngadah mencari pertolongan. Tetapi sementara sahaja.
- Pelangi ibarat kebahagiaan yang dikecapi selepas Berjaya mengharungi dugaan. Namun pelangi juga bersifat sementara. Dugaan bakal menjelang tiba.
- Pelangi juga ibarat suatu nikmat yang kadang manusia hanya boleh memandang dari jauh tanpa boleh memilikinya.

mana milikmu???

Tuesday, April 20, 2010

Andaikan 3 individu berbeza meminjam sebiji pinggan daripada kita..selang beberapa tempoh masa, individu pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan..lalu kita pun terus meletakkannya di atas rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya..

Individu kedua pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaannya yang masih kotor,tidak berbasuh.. Pinggan tersebut akan kita basuh sehingga bersih,kemudian barulah diletakkan di tempat yg sepatutnya..

Individu ketiga pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai..hingga tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca..tiada nilainya lagi..kita tiada pilihan selain menghumbankannya ke dlm tong sampah yg hina..

Begitulah jua halnya dgn Allah Taala.. jika kita kembali kepadaNya dlm keadaan bersih,elok tnpa kekotoran dosa,maka Allah akan terus meletakkan kita di tempat yang baik dan tempat yg selayaknya bagi kita..iaitu syurga..

Namun jika kita kembali ke hadratNya dlm keadaan kotor dgn dosa,Allah akan 'basuh' kita sebersih bersihnya dlm api neraka sebelum memasukkan kita ke dlm syurga..

Tetapi jika kita kembali kepadaNya dlm keadaan yg rosak imannya,sehingga x dpt dibezakan antara iman dgn kufur,maka Allah x akan teragak agak utk menghumbankan kita ke dlm neraka jahannam yg hina buat selamanya..ibarat pinggan yg pecah,tiada bernilai lagi...